ÇAĞDAŞ SERAMİK SANATINDA BİR KAVRAM VE UYGULAMA ALANI OLARAK “EV” TEMASININ ÇAĞRIŞIMLARI

Author :  

Year-Number: 2021-52
Language : null
Konu :
Number of pages: 3145-3153
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

İnsanlık tarihi açısından değerlendirildiğinde özellikle korunma ve barınma temel anlamlarını içinde çağrıştıran mekânlar olarak değerlendirilebilecek olan ev kavramı günümüzde farklı anlamlar kazanmıştır. Bu farklı anlamlar günümüzün ekonomik, sosyal, bireysel/toplumsal, kültürel vb. değişkenlerin de bir sonucu veya nedeni olarak da düşünülmektedir. Ancak tüm bu değişken ve dinamik koşulların ortak mekânı, yani yaşam alanı olarak tanımlanan alan yine daima ev’dir. Birçok tanımın ve anlamlandırmanın ötesinde ev kavramının öznelliği ve bireyselliği onun içinde yaşadığı ya da özlem duyduğu bireyler tarafından sahiplenilmesi durumunu ortaya çıkarmaktadır. Tüm bu yakın ve uzak anlamların bir ifadesi olarak çağdaş seramik sanatında bir kavram ve uygulama alanı olarak ev temasının çağrışımları sanatçılar tarafından kullanılmaktadır. Bu çağrışımlar açısından değerlendirildiğinde birçok anlamı veya duyguyu içinde barındıran ev kavramı; bu konu ile ilgili üretimlerde bulunan sanatçıların çalışmalarından yapılan okumaların yanı sıra akademisyen/sanatçı Rasim Bağırlı’nın özgün seramik uygulamaları-serileri açısından değerlendirilmiştir.

Keywords

Abstract

When it is evaluated in terms of human history, the concept of home, which can be considered as the places that evoke the basic meanings of protection and shelter, has gained different meanings today. These different meanings are used in today's economic, social, individual / social, cultural, etc. It is also considered as a result or cause of variables. However, the common space of all these variable and dynamic conditions, that is, the area defined as the living space, is always home. Beyond many definitions and interpretations, the subjectivity and individuality of the concept of home reveals the ownership of the individuals in which it lives or yearns. As an expression of all these close and distant meanings, the connotations of the home theme as a concept and application area in contemporary ceramic art are used by the artists. When evaluated in terms of these connotations, the concept of home, which contains many meanings or emotions, was evaluated in terms of the original ceramic applications-series of the academician / artist Rasim Bağırlı, as well as readings from the works of the artists involved in the production.

Keywords


  • Akdeniz, H. (1995). “Plastik Sanatlarda Günümüz Sanat Eğilimlerinin Düşünsel Dayanakları ve Bunun

  • Akdeniz, H. (1995). “Plastik Sanatlarda Günümüz Sanat Eğilimlerinin Düşünsel Dayanakları ve BununÇağdaş Türk Sanatına Yansıması Üzerine Bir Değerlendirme”, Anadolu Sanat, Anadolu Üniversitesi Yayınları, 862: 9-34.

  • Aktuğ Atalay, C. (2010). “Seramik Eserlerde Evin Anlamı”, Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 6: 23-33.

  • Arcasoy, A. (1998). Seramik Teknolojisi, Marmara Üniversitesi Yayınları, İstanbul.Atalay, C. (2011), Resim ve Seramik Üzerine Diyaloglar, Grada Yayıncılık, Ankara.

  • Bachelard, G. (1996), MekânınPoetikası (Çev.Aykut Derman), Kesit Yayıncılık, İstanbul.

  • Bingöl, M. (2019). “Temel Tasarımda Bir Farkındalık Süreci Olarak Metafor/Form İlişkisi” (Ed. Adnan Tepecik), Uygarlık Tarihinde Sanat ve Tasarım, s. 80-98, Sistem Ofset Yayıncılık, Ankara.

  • Çevik, N. (2010). “Çağdaş Seramik Sanatında Resimsel Yönelimler”, Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 6: 35-45.

  • Çevik, N. ve Silav, M. (2019). “Bir Esin Kaynağı Olarak Çatalhöyük Mimarisinin Ev/Yuva KavramıÖzelinde Mekân-Bellek Açısından Değerlendirilmesi ve Bireysel Söylemler”, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7 (92): 1-18.

  • Çevik, N. ve Kayahan, Z. (2020). “Bir Hafıza Mekânı Olarak Çağdaş Sanatta Kent Olgusu/Teması Üzerine Bireysel Söylemler”, Journal Of Social, Humanities and Administrative Sciences, 6 (31): 1499-1509.

  • Çevik, N. ve Kayahan, Z. (2021a). “Çağdaş Sanatta “Su” Teması Üzerine Deneyimlenen Sergileme Pratikleri”, Journal Of Social, Humanities and Administrative Sciences, 7(40): 1095-1106.

  • Çevik, N. ve Kayahan, Z. (2021b). “Çağdaş Sanatta Labirent Kavramı Özelinde Yaratılan Çevre” (Ed. Ahmet Aytaç ve Fahrettin Geçen), Özel Konular İle A’dan Z’ye Sanat, s.25-42, Gece Kitaplığı, Ankara.

  • Çolakoğlu, H.(1998). “Günümüz Seramik Sanatı ve Konumu”, Türkiye’de Sanat Plastik Sanatlar Dergisi, 33.Düring, B. S. (2016), Küçük Asya'nın Tarihöncesi: Karmaşık Avcı Toplayıcılardan, Erken Kentsel Toplumlara, Koç Üniversitesi, İstanbul.

  • Gökalp, G. ve Aslan, A. (2003). “Behçet Necatigil’in Şiirlerinde Mekânın Poetikası”, Türkbilig Hacettepe Üniversitesi Türkoloji Araştırmaları Dergisi, 5: 29-44.

  • Hasan, D. (2019). “Yuva Kavramının Seramik Form ve Yüzeylere Yansıması”, Yüksek Lisans Sanat Çalışması Raporu, Hacettepe Üniversitesi/ Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara.

  • Hodder, I. (2006), Topraktan Sonsuzluğa Çatalhöyük, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.

  • Hodder, I. (2014), Çatalhöyük: Leoparın Öyküsü (Çev. Dilek Şendil), Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.

  • İpşiroğlu, N. (2010), Görsel Sanatlarda Alımlama ve Sanatlararası Etkileşim, Hayalbaz Kitap, Sanat Kuramları:07, İstanbul.

  • Kaşo, M. (2010). “Mekân Kültürü”, Artı Yorum Dergisi, 1: 128-129.

  • Kayahan, Z. (2018). “Çağdaş Sanatta ‘Saplantılı Emek Bilinci’”, Akdeniz Sanat Dergisi, 12(22): 63-69.

  • Kayahan, Z. (2019) “Disiplinlerarası Süreçte “Resim-Baskıresim Yakınlaşmaları” Üzerine Bireysel Söylemler”, İdil Dergisi, 61: 1133-1147.

  • Kayahan, Z. ve Çevik, N. (2021). “Bağlama Sorunsalı Üzerine Alternatif Bir Malzeme Olarak “İp””, International Academic Social Resources Journal, 6 (28): 1237-1246.

  • Mellaart, J. (2003). Çatalhöyük: Anadolu'da Bir Neolitik Kent (Çev. Gökçe Bike Yazıcıoğlu), Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.

  • Ojalvo, R. (2011), “Modern Kültürde ‘Ev’ ve ‘Evsizlik’ Üzerine Bir Tez”.http://www.eskop.com/skopbulten/tezler-modern-kulturde-%E2%80%98ev-ve- %E2%80%98evsizlik- uzerine-bir-tez/442 adresinden erişildi, Erişim Tarihi: 14.03.2019.

  • Özgiray, E. (2018), “Viking Ev Yakma Ritüeli ve Mezar Evleri”, https://nereye.com.tr/vikingev-yakma- ritueli-ve-mezar-evleri/ adresinden erişildi. Erişim Tarihi: 12.03.2019.

  • Özel, S. V. (2007). “Plastik Sanatlarda Disiplinlerarası Etkileşimler ve Seramik Sanatına Yansıması”, Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.

  • Pazarlıoğlu, B. M. (2018). “Hacmin Odağında Temel Tasarım Uygulamaları”, Akdeniz Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Akdeniz Sanat Dergisi, 12 (22): 39-62.

  • Rona, L. (2007), “Evin Belleği ve Taşınma”, Sanatta Yeterlilik Tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversites/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.

  • Sayar, K. (2016), “Evin Ruhu”, http://www.serbestiyet.com/yazarlar/kemal-sayar/evin-ruhu660825 adresinden erişildi, Erişim Tarihi: 16.02.2019.

  • Sönmez, N. (2002). “Nesne, Sanatçı ve Seramik Sanatı İlişkisi”, Anadolu Sanat Dergisi, 13: 175-183.

  • Suçağlar, H. N. (2019). “Varoş Kavramının Kent Kültürü Çerçevesinde Sanatsal UygulamalarlaKurgulanması”, Sanatta Yeterlik Sanat Çalışması Raporu, Hacettepe Üniversitesi/ Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara.

  • Tırpanlı Stefanutti, B. (2010). “Füreya Koral’ın ‘Sanatçı’ Kimliğinin Toplumsal Cinsiyet BağlamındaÇözümlenmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.

  • Tokat, B. (2010), “Sevim Burak’ın Tekinsiz Evlerinde Dolaşmak”, http://www.bukak.boun.edu.tr/?P=510 adresinden erişildi, Erişim Tarihi: 16.02.2019.

  • Yardımcı, İ. (1993). “Anadolu’da Başlangıcından Günümüze Seramik-Metal Teknik ve Biçim Etkileşimleri”, Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics