GUSTAVE DORE’NİN DIŞAVURUMCU GRAVÜRLERİNDEKİ GROTESK İFADELERİN İNCELENMESİ

Author :  

Year-Number: 2021-50
Language : null
Konu :
Number of pages: 2303-2311
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Sanatın bilenen ve en belirgin özelliği, dışavurum yoluyla oluşturulan ifadeler ile şekillenmiş olmasıdır. Dışavurum, sanatsal yollar ile açığa çıkan duygusal tepkilerin ruh halini yansıtan, özgün ve özgür bir anlayıştır. Bir çeşit tepki olarak tanımlanırsa dışavurum, grotesk anlatım da onun daha ironik, korkunç, abartılı ve tuhaf durumlarını betimleyen bir yönü olarak tanımlanabilir. Sanatın resim, heykel, mimari, edebiyat, tiyatro vb. dallarındaki grotesk anlatımları geçmişten günümüze kadar varlığını sürdürmüş ve sürdürmeye devam etmektedir. Plastik sanatların hemen her alanında görülen grotesk ifadelere grafik sanatının baskı tekniklerinden olan gravürde de rastlamak mümkündür. Buradan hareket ile bu araştırmada gravür sanatındaki grotesk ifadelerin örnek resimler üzerindeki etkilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, eserlerinde grotesk ifadelere yer veren sanatçı Gustave Dore’nin dışavurumcu 10 gravür çalışmasıyla sınırlandırılmıştır. Literatür taranarak eser analizi yöntemi kullanılmıştır. Sonuç olarak gravür sanatında dışavurumcu anlayışla yapılmış bu örneklerin daha derinden incelendiğinde grotesk anlatımlar da barındırdığı tespit edilmiş; grotesk anlatımın getirdiği vurgu, ironi, alaycılık, karmaşa, abartı, çirkin, korku, tuhaf, çift değerlilik, maskeleme, kaos, fantastik, çelişki, metamorfoz gibi zengin imgelerin ve duygu durumlarının kompozisyona yansıdığı belirlenmiştir.

Keywords

Abstract

The most recognizable and most distinctive feature of art is that it is shaped by expressions created through expression. Expression is an original and free mantality that reflects the mood of emotional reactions revealed through artistic means. If it is defined as a kind of reaction, expression, grotesque expression can be defined as an aspect of it that describes its more ironic, terrible, exaggerated and strange situations. Art, painting, sculpture, architecture, literature, theatre, etc. The grotesque expressions in its branches have survived from the past to the present and continue to do so. It is possible to encounter grotesque expressions seen in almost every field of plastic arts in etching, which is one of the printing techniques of graphic art. From this point of view, in this research, it is aimed to examine the effects of grotesque expressions in the art of etching on sample arts. The research is limited to 10 expressionist etchings of artist Gustave Dore, who includes grotesque expressions in his works. Artwork analysis method was used by scanning the literature. As a result, when these examples, which were made with an expressionist understanding in the art of etching, were examined more deeply, it was determined that they also contain grotesque expressions; It has been determined that rich images and emotional states such as the emphasis, irony, sarcasm, confusion, exaggeration, ugly, fear, strange, ambivalence, masking, chaos, fantastic, contradiction, metamorphosis brought by the grotesque expression are reflected in the composition.

Keywords


  • Akalan, G. (2000). Gravür. (1.Basım). Kale Yayıncılık, Ankara.

  • Akalan, G. (2000). Gravür. (1.Basım). Kale Yayıncılık, Ankara.

  • Aktulum, K. (2020). Sanatsal Bir Biçim Olarak Grotesk Nedir? Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Uluslararası Filoloji ve Çevrebilim Dergisi, 2020 2(1): 1-35.

  • Birsin, G. (2019). Gravür Sanatında Peysaj. Yüksek Lisans Tezi. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Enstitüsü, İstanbul.

  • Demirel, A &Yılmaz, M. (2020). "Nicholas Kalmakoff’un Eserlerinde Doğu Mistisizmi, Ezoterizmi ve Mehmet Siyah Kalem Etkileri," Akademik Sanat, 2020 (11): 69-84

  • Ertan, G. & Sansarcı E. (2016). Görsel Sanatlarda Anlam ve Algı. Alternatif Yayıncılık, İstanbul. Güzel, Ş. P. (2016). Grotesk. Bilgesu Yayıncılık, Ankara.

  • Keser, N. (2009). Sanat Sözlüğü. Ütopya Yayınevi, Ankara.

  • Read, H. (2018). Sanat ve Toplum. (E. Kök, Çev.). Hayalperest Yayınevi, İstanbul.

  • San, İ. (2008). Sanat ve Eğitim. Yaratıcılık, Temel Sanat Kuramları, Sanat Eleştirisi Yaklaşımları. Ütopya Yayınevi, Ankara.

  • Uysal, H. (2021). Sanat eğitiminde yaratıcılık. S. Kaymakçı (Ed.). Kastamonu Eğitim Araştırmaları Yıllığı. s.s 297- 309. Pegem Akademi, Ankara.

  • Ünlüaycıl, N. (2003). Grotesk Anlatım ve Türk Oyun Yazarlığında Kullanımı. Grotesque Discourse and Its Usage in Turkish Playwriting. Tiyatro Araştırmaları Dergisi, 2003(16 ): 68-84.

  • Yetkin, S. K. (2007). Estetik Doktrinler. Palme Yayıncılık, Ankara.

  • Turani, A. (2014). Çağdaş Sanat Felsefesi. Remzi Kitabevi, İstanbul. İnternet Kaynakçası

  • URL 1. https://www.istanbulsanatevi.com/sanatcilar/soyadi-d/dore-gustave/gustave-dore-biyografi-1832- 1883/ (Erişim tarihi: 26.06.2021)

  • Görsel 1. https://www.artrenewal.org/artworks/shepherd-wolf/gustave-dore/86175 (Erişim tarihi: 26.06.2021)

  • published-by-Harper-and-Brothers,-New-York,-1876-(wood-engraving).html (Erişim tarihi: 26.06.2021)

  • Görsel 4. https://www.artrenewal.org/artworks/the-nferno-canto-7-lines-8-9-cursd-wolf-thy-fury-inward-on- thyself-prey-and-consume-thee/gustave-dore/14929 (Erişim tarihi: 26.06.2021)

  • Görsel 5. https://www.artrenewal.org/artworks/the-nferno-canto-12-lines-11-14/gustave-dore/14940 (Erişim tarihi: 26.06.2021)

  • Görsel 10. https://www.artrenewal.org/artworks/the-nferno-canto-34-lines-20-21/gustave-dore/14900 (Erişim tarihi: 26.06.2021)

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics