AKTİVİST SANATÇI BANKSY VE DUVARDAKİ DİRENİŞİ

Author :  

Year-Number: 2021-50
Language : null
Konu :
Number of pages: 2415-2429
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Küreselleşmenin tüm dünyayı etkisi altına aldığı günümüz dünyası, sahip olduğu avantajlar ve dezavantajlar ekseninde şekillenmektedir. Teknolojik ilerlemelerin paralelinde ilerleyen nüfus artış hızı, tüketim fazlalığı ve doğal kaynakların tüketimi gibi birçok sorun da ortaya çıkmaktadır. Küresel sermayenin egemenliğinde olan küreselleşme politikaları onları destekleyenler için liberal ekonominin bir gereği olarak görülmektedir. Diğer taraftan küresel sermaye karşıtları bu politikaları sorgulamakta ve karşı tavır almaktadır. Küresel sermaye bütün dünyayı hammadde olarak görmekte yoksul ülkelerin vatandaşlarını da ucuz emek gücü olarak kullanmakta onlara gereken emek hakkını vermemekte, iş güvenliği sağlamamaktadır. Küreselleşmenin olumsuz etkilerine tepki olarak dikkat çekici eylemlerde bulunan aktivistler, dünya kamuoyunda bir farkındalık yaratma çabası içindedirler. Bazı aktivist ve protest sanat yapan sanatçılar, küresel sermayeye karşı, adaletsizliklere ve anti-demokrasiye karşı günümüz dünyasında bunu sorgulayıcı roller üstlenmişlerdir. Bu makalede, küreselleşme karşıtı aktivistlerden olan Banksy’in çalışmalarının çağdaş dünya ekseninde oluşturduğu etkiler sorgulanmaktadır. Yenidünya düzeninde yaratılan eşitsizlik, adaletsizlik, savaş, yoksulluk gibi olumsuzluklara ve kapitalizm gibi konulara bir iletişim aracı olarak grafiti sanatıyla karşı çıkan sanatçının hareketli sanatının toplumdaki rolü üzerinde durulmaktadır.

Keywords

Abstract

Today's world, where globalization affects everywhere, is shaped by its advantages and disadvantages. Many problems such as population growth rate, excess consumption, and exploitation of natural resources are also emerging in parallel with technological advances. Globalization policies, which are dominated by global capital, are seen as a requirement of the liberal economy for those who support them. On the other hand, dissidents of global capital question and oppose these policies. Global capital sees the whole world as raw material, uses the citizens of poor countries as a cheap labor force, does not give them the necessary labor right, and does not provide job security. Activists who take remarkable actions in response to the negative effects of globalization are to raise awareness in the world public opinion. Some activists and artists who create protest art have taken on questioning roles against global capital and injustices in today's world. In this article, the effects of Banksy's work, one of the anti-globalization activists, on the contemporary world axis are questioned. The role of the artist's mobile art in society, which opposes the negativities such as inequality, injustice, war, poverty that created in the new world order and issues such as capitalism with graffiti art as a way of communication, is emphasized.

Keywords


  • Banksy (2018). https://en.wikipedia.org/wiki/Banksy

  • Banksy (2018). https://en.wikipedia.org/wiki/Banksy

  • Banksy anti-immigration birds mural in Clacton-on-Sea destroyed, (2014). https://www.bbc.com/news/uk- england-essex-29446232

  • Banksy World (2012). Banksy Graffiti in Palestine. Erişim tarihi: 02.05.2020. http://banksyworld.blogspot.com/2012/10/banksy-graffiti-in-palestine.html

  • BBC (2018). Road sign believed to be a Banksy has VANISHED. Erişim tarihi: 02.05.2020. https://www.bbc.co.uk/newsround/27050301

  • Ellis-Petersen, H. (2015, 11 Aralık). Banksy uses Steve Jobs artwork to highlight refugee crisis. https://www.theguardian.com

  • Ellsworth-Jones, W. (2015). Banksy Duvarın Ardındaki Adam, (Esra Ermert, çev.). İstanbul: Hayalperest Yayınevi

  • Groys, B. (2014). Sanatın Gücü. İstanbul: Hayalperest Yayınevi Güneş, Ş. (2009). Sokak Sanatı. İstanbul: Artes Yayınları

  • Horne, A. (3 Ekim 2014). Why Is Banksy the Only Person Allowed to Vandalize Britain's Walls? Vice. Erişim tarihi: 17.05.2020. https://www.vice.com/en/article/mv5k3p/banksy-graffiti-allowed-clacton-293

  • İstanbul Kültür Sanat Vakfı (2018). Birlikte Yaşamak: Kültürel Çoğulculuğu Sanat Yoluyla Geliştirmek.

  • Kończak, B. (2013). FACES OF ART: “Laugh now but one day we’ll be in charge”. Modern social problems in Banksy’s art. Miscellanea Anthropologica et Sociologica, 2013 14(1)

  • Kovner, B., Shalhoub-Kevorkian, N. (2017). Child Arrest, Settler Colonialism, and the Israeli JuvenileSystem: A Case Study of Occupied East Jerusalem. The British Journal of Criminology, 2018 58(3), 709-729Leuenberger, C. (2011). The West Bank Wall as Canvas: Art and Graffiti in Palestine/Israel. The Palestine- Israel Journal, (17)12

  • Lew, J. (2013, 15 Mayıs). Global graffiti: 8 powerful street artists. www.mnn.com

  • Loescher, G. (1993). Beyond Charity: International Cooperation and the Global Refugee Crisis. New York: Oxford University Press

  • Meriç Ö. (2017). Duvardaki Şen Direniş: Graffiti Başka Bir Dünya Tahayyülü Sunabilir mi?. Intermedia International e-Journal, Spring -June - 2017 4(6), doi: 10.21645/intermedia.2017.29

  • Merrill, S. (2014). Keeping it real? Subcultural graffiti, street art, heritage and authenticity. International Journal of Heritage Studies, 2015 21(4), 369-389

  • Valesi, M. (2014). TOPSY - TURVY - TRICKSY...BANKSY!. on the w@aterfront. https://www.raco.cat/index.php/Waterfront/article/view/280170

  • Zheng, K. (t.b.). Banksy – Armored Dove. Erişim tarihi: 02.05.2020. https://reinterpellations.web.unc.edu/about/banksy-armored-dove/

  • Ziss, A. (2016). Estetik, (Yakup Şahan, çev.). İstanbul: Hayalperest Yayınevi

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics