Mimari Fotoğrafçılık Ve Modern Mimarinin İnşası; Sisifos Fotoğraf Sergisi Örneği

Author :  

Year-Number: 2022-55
Language : null
Konu :
Number of pages: 256-264
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Mimari yapıları farklı bakış açıları ile 2 boyutta yeniden kurgulayarak imge inşası kavramı geliştirilmektedir. Bu sürecin amacı mimarlıkla ilgili düşünmenin, mimarlığı yeniden ifade etmenin ve mimarlıkla ilgili bir söz söylemenin fotografik araçlarını ve yöntemlerini aramaktır. İçerik olarak odak noktası bilinen mekanların alışılagelmemiş biçimde fotografik olarak yeniden üretilmesi sürecini kapsamaktadır. Böylece yalnızca fotoğraf makinesi ve kamera gibi temel görsel üretim araçlarının kullanımını değil estetiği ve anlatım gücünü arttıracak donanımsal bilgilere de sahip olunması amaçlanmaktadır. Bunların ışığında bu çalışmanın amacı da, Emre Arolat Mimarlığın tasarlayarak ortaya sunduğu ödüllü yapı olan Sancaklar Camisi’nin kişisel olarak çekilen fotoğraflarından oluşturulmuş serisini bu bakış açısıyla değerlendirmektir.

Keywords

Abstract

The concept of image construction is developed by reconstructing the architectural structures in 2 dimensions with different perspectives. The purpose of this process is to seek photographic tools and methods of thinking about architecture, re-expressing architecture, and saying a word about architecture. In terms of content, it covers the process of photographic reproduction of known focal points in an unconventional way. Thus, it is aimed not only to use basic visual production tools such as cameras and cameras, but also to have hardware information that will increase aesthetics and expressive power. In the light of these, the aim of this study is to evaluate the series of personally taken photographs of the Sancaklar Mosque, the award-winning structure designed and presented by Emre Arolat Architecture, from this perspective.

Keywords


  • Acar, S. (2019). https://kontrastdergi.com/sibel-acar-modern-mimarligin-fotografla-insasi-29-sayi/

  • Acar, S. (2019). https://kontrastdergi.com/sibel-acar-modern-mimarligin-fotografla-insasi-29-sayi/

  • Antonella Pelizzari, M. & Scrivano, P. (2011). Intersection of Photography and Architecture— Introduction, Visual Resources, 27:2, 107-112, DOI: 10.1080/01973762.2011.568142

  • Borden, I. (2007). Imaging architecture: the uses of photography in the practice of architectural history, The Journal of Architecture, 12:1, 57-77, DOI: 10.1080/13602360701217989

  • Joseph, R. (1994). A Constructed View. The Architectural Photography of Julius Shulman. New York: Rizzoli Publications.

  • Leppert, R. (2009). Sanatta Anlamın Görüntüsü (çeviren İsmail Türkmen). Ayrıntı Yayınları

  • Michael, H. (1984). Ruskin and Photography, Oxford Art Journal. 7: 25-33Robert, E. (1991). James Fergusson (1808-1886): A Pioneering Architectural Historian, RSA Journal. 139: 393-404

  • Robert, E. (2004). Building with Light. London and New York: Merrell and RIBA.The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Volume 69, Issue 1, February 2011, Pages 105– 114, https://doi.org/10.1111/j.1540-6245.2010.01451.x

  • Wilson, R. (2005). At The Limits of Genre: Architectural Photography and Utopic Criticism, The Journal of Architecture, v.10, pp. 265–273.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics