Sinemada Renk Kullanımı: Aşçı, Hırsız, Karısı Ve Aşığı Filmi

Author :  

Year-Number: 2020-31
Language : Türkçe
Konu :
Number of pages: 570-580
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Renkler sinemada bir anlatı dili oluşturmada önemli bir role sahiptir. Renklerin bazı kültürlerce taşıdığı ortak anlam ve/veya izleyici de yarattığı serbest çağrışımlar dolayısıyla sinemanın sıklıkla başvurduğu bir ögedir. Renkler sinemada bazen bir konuşmanın bazen de bir durumun yerini alarak olay öyküsünde anlam bütünlüğünü sağlar. Karakterin iç dünyasını yansıtarak sanatsal bir etki yaratır. Renk unsuru sinemada kimi zaman doğrudan bir gösterge olarak karşımıza çıkarken kimi zaman da yan anlam olarak öyküyü destekleyici bir nitelik taşır. Bu çalışmada renklerin anlamı ve diğer kavramlarla ilişkisi açıklanmaya çalışılmıştır. Çalışmanın son kısmında aynı zamanda bir ressam olan Peter Greenaway’in ‘’Aşçı, Hırsız, Karısı ve Aşığı’’ filmi, renklerin kullanımı ve filme kazandırdıkları açısından irdelenerek, rengin sinemada anlam yaratma sürecinde sahip olduğu önem, yarattığı sanatsal etki açıklanmaya çalışılmıştır.

Keywords

Abstract

Renkler sinemada bir anlatı dili oluşturmada önemli bir role sahiptir. Renklerin bazı kültürlerce taşıdığı ortak anlam ve/veya izleyici de yarattığı serbest çağrışımlar dolayısıyla sinemanın sıklıkla başvurduğu bir ögedir. Renkler sinemada bazen bir konuşmanın bazen de bir durumun yerini alarak olay öyküsünde anlam bütünlüğünü sağlar. Karakterin iç dünyasını yansıtarak sanatsal bir etki yaratır. Renk unsuru sinemada kimi zaman doğrudan bir gösterge olarak karşımıza çıkarken kimi zaman da yan anlam olarak öyküyü destekleyici bir nitelik taşır. Bu çalışmada renklerin anlamı ve diğer kavramlarla ilişkisi açıklanmaya çalışılmıştır. Çalışmanın son kısmında aynı zamanda bir ressam olan Peter Greenaway’in ‘’Aşçı, Hırsız, Karısı ve Aşığı’’ filmi, renklerin kullanımı ve filme kazandırdıkları açısından irdelenerek, rengin sinemada anlam yaratma sürecinde sahip olduğu önem, yarattığı sanatsal etki açıklanmaya çalışılmıştır.

Keywords


  • Büker, S. (2012) Sinemada anlam Yaratmak. İstanbul: Hayalperest Yayınevi

  • Büker, S. (2012) Sinemada anlam Yaratmak. İstanbul: Hayalperest Yayınevi

  • Çağlarca, Sadettin. (1993). Renk ve Armoni Kuralları. İstanbul: İnkılap Kitabevi Çağan, Mehmet. (1997). Rengi Rengine. İstanbul: Sistem Yayıncılık.

  • Eisenstein, S. (1984). Film Duyumu, (Çev: Nijat Özön). Payel Yayınları: İstanbul Sözen, M. (2003). Sinemada Renk. Ankara: Detay Yayıncılık.

  • Sharma, R. (2007). Renklerle Terapi, İstanbul: Nokta Kitap

  • FOSS, B. (2012). Sinema ve Televizyonda Anlatım Teknikleri ve Dramaturji, İstanbul: Hayalperest Yayınları

  • Yüksel, A. (1995). Yapısalcılık ve Bir Uygulama. Ankara: Gündoğan

  • Kırık, M. A. (2013, Aralık). Sinemada Renk Ögesinin Kullanımı: Renk ve Anlam İlişkisi. 21.Yüzyılda Eğitim ve Toplum Eğitim bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. Elde Edilme Tarihi: 15 Şubat 2020, https://dergipark.org.tr/tr/pub/egitimvetoplum/issue/5127/69829

  • Greenaway, P. (1989). Aşçı, Hırsız, Karısı ve Aşığı. Allars, Elseveir-Vendex http://www.tefrika.co/filmlerde-renklerin-psikolojisi/

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics