Bu araştırma, Çerkes aile yapısını ve dönüşümünü Kahramanmaraş'ın Göksun ilçesinde yaşayan 65 yaş üstü Çerkes kadınların gözünden incelemektedir. 1864 yılında yaşanan sürgünden sonra Osmanlı topraklarına yerleşen Çerkesler, geleneksel toplumsal yapılarını ve aile kavramlarını muhafaza etmeye çalışmışlardır. Çalışmada, Çerkeslerin aile içi etkileşimleri, evlilik pratikleri, çocuk yetiştirme tarzları ve “Xabze” (Çerkes gelenekleri) sisteminin etkileri detaylandırılmıştır. Araştırma, niteliksel yaklaşım ve fenomenoloji deseni kullanılarak, yarı yapılandırılmış derinlemesine görüşmeler aracılığıyla yürütülmüştür. Çalışmada Çerkeslik aidiyeti yüksek 15 katılımcı ile yapılan görüşmeler sonucunda elde edilen veriler MaxQda veri analiz programı ile analiz edilmiştir. Katılımcıların sosyo-demografik özellikleri, Çerkeslik algıları, evlilik ve çocuk yetiştirme pratikleri ile ilgili bilgi verilmiştir. Ayrıca, Çerkes aile yapısının kuşaklararası aktarımı ve zaman içinde yaşadığı dönüşümler tartışılmıştır. Sonuçlar, Çerkes aile yapısının belirgin kurallar ve sınırlarla tanımlandığını, ancak modernleşme ve sosyo-kültürel değişimlerin bu yapıda dönüşümlere yol açtığını göstermektedir. Geleneksel değerler ve uygulamalar, aile içinde saygı ve hiyerarşi üzerine kurulmuş, ancak zamanla daha esnek ve bireysel tercihlere açık bir hale gelmiştir. Çalışma, Çerkes kadınların gözünden aile yapısının dinamiklerini ve bu dinamiklerin toplumsal ve kültürel bağlamda nasıl evrildiğini anlamaya yönelik önemli bulgular sunmaktadır
This research examines the Circassian family structure and its transformation through the eyes of Circassian women over the age of 65 living in Göksun district of Kahramanmaraş. After the 1864 deportation, Circassians settled in Ottoman lands and tried to preserve their traditional social structures and family concepts. The study details the interactions of Circassians within the family, marriage practices, child rearing styles and the effects of the 'Xabze' (Circassian traditions) system. The research was conducted through semi-structured in-depth interviews using a qualitative approach and phenomenology design. In the study, the data obtained as a result of interviews with 15 participants with high Circassian identity were analyzed with MaxQda data analysis program. Information on the participants' socio-demographic characteristics, perceptions of Circassianism, marriage and child-rearing practices were provided. In addition, the intergenerational transmission of the Circassian family structure and its transformations over time were discussed. The results show that the Circassian family structure is defined by clear rules and boundaries, but modernization and socio-cultural changes have led to transformations in this structure. Traditional values and practices are based on respect and hierarchy within the family, but have become more flexible and open to individual preferences over time. The study provides important findings to understand the dynamics of family structure through the eyes of Circassian women and how these dynamics have evolved in the social and cultural context