Türk bestecileri tarafından günümüze kadar gitar enstrümanı için birçok eser bestelenmiştir. Bu eserler çoğunlukla klasik notasyon ve teknikler kullanarak yazılmıştır.. Ülkemizde son yıllarda, 20. yüzyılda dünyada özgün bir akım olarak ortaya çıkan yeni müziğin gitar müziğine etkileri de görülmeye başlanmış ve besteciler tarafından kullanılan yeni teknikler ve nota yazım çeşitleri ortaya çıkmıştır. Bu tekniklerin icracılar tarafından bilinmesi eserlerin yorumlanması açısından büyük önem taşımaktadır. Bu çalışmada, Türk besteci Onur Türkmen’in yeni müziğin ve Türk müziğinin harmanlanmasıyla bestelediği Unutulmuş Çocuk Şarkıları minyatürlerinden üçüncüsü olan Yarasa isimli eseri teknik ve yorumsal olarak incelenmiş, icracılara bu tekniklerin uygulanması konusunda tavsiyeler verilmiştir. İcra sırasında ortaya çıkan sorunlara çözüm önerileri geliştirilmiştir.
Turkish composers have composed many musical pieces for the guitar to date. These pieces have been composed generally by using classical notation and methods. The effects of new music, which has emerged as a new movement throughout the world in the 20th century, on the guitar music has been seen in recent years in our country and the new techniques and notation methods used by composers have emerged. For the interpretation of musical pieces, it is very important for the performers to know these techniques. In the present study, the musical piece titled “Yarasa (Bat)”, which is the third of Unutulmuş Çocuk Şarkıları (Forgotten Children Songs) miniatures, composed by Onur Türkmen, a Turkish composer, by harmonizing the new music and Turkish music was examined from technical and performance aspects and the performers are provided with recommendations about the implementation of these techniques. Solution suggestions for the problems arising during the performance were developed.