FOTOĞRAFIN SİNEMADA KULLANIMI; KABADAYI FİLM ÖRNEĞİ

Author :  

Year-Number: 2021-49
Language : null
Konu :
Number of pages: 2188-2199
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Fotoğraf resim, tiyatro, opera, grafik vb. farklı sanat alanlarını destekleyen bir sanat olarak karşımıza çıkmaktadır. Sinema da bu sanatlardan birisidir. Varoluş nedenini fotoğrafa borçlu olan sinema icadından bu yana fotoğraf ile olan ilişkisini canlı tutmaktadır. Fotoğraf sinema da olduğu gibi zamanı, mekanı ve insanı tanımlamaktadır. Fotoğraf bir sihir gibidir. Fotoğraf geçmişi ve şimdiki zamanı tanımlama gücüne sahiptir ve geçmiş zaman fotoğraf üzerinden canlanabilir. Geçmiş zaman sinemasal zamanın içerisinde şimdiki zamana eklemlenebilir. Birçok filmde farklı amaçlarla fotoğrafların kullanıldığı görülmektedir. Fotoğraf anlatı yapısı ve olay örgüsü çerçevesinde de sinemaya katkıda bulunur. Öykünün nasıl ilerleyeceğini, nasıl gelişeceğini, karakterin nasıl davranacağını, çatışmanın gerçekleşmesi için gereken koşulların ne olacağını fotoğraf belirleyebilir. Fotoğraf anı kaydeden bir araç olarak bellek, kimlik ve kanıt işlevini de görmektedir. Bu çerçeveden bakıldığında fotoğrafın sinema için ne kadar önemli olduğu görülecektir. Bu makale fotoğraf sinema ilişkisini genelde sinema tarihinde fotoğrafların kullanıldığı filmlere değinerek, özelde ise anlatı yapısı, olay örgüsü, karakter ve bellek kavramları üzerinden Ömer Vargı’nın yönettiği, 2007 yılı yapımı Kabadayı adlı filmi incelemeyi amaçlamaktadır.

Keywords

Abstract

Photography, painting, theatre, opera, graphics etc. emerges as an art that supports different art fields. Cinema is one of these arts. Cinema, which owes its existence to photography, has kept its relationship with photography alive since its invention. As in cinema, photography defines time, space and people. Photography is like magic. Photography has the power to define the past and the present. The past tense can be revived through photography. The past tense can be articulated with the present tense within the cinematic tense. It is seen that photographs are used for different purposes in many films. Photography also contributes to cinema within the framework of plot and narrative structure. The photograph can determine how the story will progress, how it will develop, how the character will behave, what the conditions will be for the conflict to take place. As a tool that records the moment, photography also functions as memory, identity and proof. From this perspective, it will be seen how important photography is for cinema. This article aims to analyze the relationship between photography and cinema in the history of cinema, by referring to the films in which photographs are used, and in particular, through the concepts of plot, narrative structure, character and memory, the 2007 film Kabadayı, directed by Ömer Vargı.

Keywords


  • Audi, R. (1999). The Cambridge Dictionary of Philosophy. Cambridge: Cambridge University Press

  • Audi, R. (1999). The Cambridge Dictionary of Philosophy. Cambridge: Cambridge University Press

  • Barthes, R. (1996). Camera Lucida; Fotoğraf Üzerine Düşünceler. (Çev. Reha Akçakaya). İstanbul: Altıkırkbeş yay.

  • Bate, D. (2010) The Memory of Photography, Photographies, 3:2, pp.243-257

  • Bate, D. (2011). Fotoğraf: Anahtar Kavramlar. (Çev. Bahar Şimşek). Ankara: De ki yay.

  • Bazin, A. (1966). Çağdaş Sinemanın Sorunları. (Çev. Nijat Özön). Ankara: Bilgi Yayınevi Bazin, A. (2011). Sinema Nedir. (Çev. İbrahim Şener). İstanbul: Doruk yay.

  • Beckman, K., Ma, J.(2008). Still Moving : Between Cinema and Photography. London: Duke University Press

  • Benjamin, W. (2013). Fotoğrafın Kısa Tarihi. (Çev. Osman Akınhay). İstanbul: Agora Kitaplığı Bergstein, M. (2014). Marcel Proust and Photography. Amsterdam: Rapodi

  • Blatt, A. J. (2011). Thinking Photography in Film, or The Suspended Cinema of Agnès Varda and Jean Eustache. French Forum, 36(2-3), 181–200.

  • Bordwell, D. Thompson, K. (2012). Film Sanatı. (Çev.Ertan Yılmaz, Emrah Suat Onat). Ankara: De ki yay. Burke, P. (2008). Kültür Tarihi. (Çev. Mete Tunçay). İstanbul: Bilgi yay.

  • Campany, D. (2007). The Cinematic. Cambridge: The MIT Press

  • Campany, D. (2008). Photography and Cinema, London: Reaktion Books

  • Deleuze, G. (2014). Hareket-İmge (Çev. Soner Özdemir). İstanbul: Norgunk Yay.

  • Elkins, J. (2019). Fotoğraf Kuramı. (Çev. Aylin Ünal, M.Emir Uslu). İstanbul: Espas yay.Grainge, P.(2003). Memory and Popular Film. Manchester: Manchester University Press.

  • Green, D., Lowry J. (2005). Stillness and Time: Photoraphy and The Moving Image. Brighton : Photoworks / Photoforum

  • Hançerlioğlu, O. (1992). Felsefe Ansiklopedisi. İstanbul: Remzi Kitabevi

  • Hayward, S. (2012). Sinemanın Temel Kavramları. (Çev. Uğur Kutay, Metin Çavuş). İstanbul: Es yay.

  • King, N.(2000). Memory, Narrative, Identity: Remembering the Self. Edinburgh : Edinburgh University Kolker, R. (2009). Film, Biçim, Kültür. (Çev.Ertan Yılmaz). Ankara: Deki Yayınları.

  • Kracauer, S. (1993). Photography. Critical Inquiry. Vol. 19, No. 3. pp. 421-436

  • Lacey, A.R.(1996). A Dictionary of Philosophy . London : Routledge

  • Mace, J. H. (2007). Involuntary memory. Oxford: Blackwell PublishingMcTighe, M.E. (2012). Framed Spaces: Photography and Memory in Contemporary Installation Art. Lebanon : Dartmouth College Press

  • Metz, C. (1985). Photography and Fetish. October, Vol. 34. pp. 81-90

  • Metz, C. (1986). Sinemada Anlam Üzerine Denemeler. (Çev. Oğuz Adanır). İzmir: Tümer Reklamevi Yayınları

  • Mulvey, L. (2006). Death 24x a Second: Stillness and the Moving Image. London : Reaktion Books Özarslan, Z. (2015). Sinema Kuramları - 1. İstanbul: Su Sayınları

  • Parlatır, İ.,Gözüaydın, N., Zülfikar, H. (1998). Türk Dil Kurumu Türkçe Sözlük. Ankara: TDK Yay.

  • Røssaak, E.(2011). Between Stillness and Motion: Film, Photography, Algorithms. Amsterdam: Amsterdam University Press

  • Sontag, S. (2004). Başkalarının Acısına Bakmak. (Çev. Osman Akınhay). İstanbul: Agora Kitaplığı. Sontag, S. (2008). Fotoğraf Üzerine. (Çev.Osman Akınhay). İstanbul: Agora Kitaplığı.

  • Teo, Y. (2014). Kazuo Ishiguro and Memory. New York: Palgrave Macmillan

  • Trachtenber, A. (2008). Through a Glass, Darkly: Photography and Cultural Memory. Social Research, Vol. 75, No. 1. pp. 111-132.

  • West, N., Pelizzon, P. (2002). Snap Me Deadly: Reading the Still Photograph in Film Noir. American Studies, 43:2 pp.73-101

  • Van Dijck, J. (2008). Digital Photography: Communication, Identity, Memory. Visual Communication, Vol. 7. p. 57-76.

  • Vestberg, N.L. (2005). Photography as Cultural Memory: imag(in)ing France in the 1950s. Journal of Romance Studies. The Journal of Romance Studies 5(2):75-90.

  • Yacavone, K. (2015). Benjamin, Barthes ve Fotoğrafın Tekilliği. (Çev. Simber Atay, Melih Tumen). İstanbul : Hayalperest Yayınları.

  • (https://plato.stanford.edu/entries/memory/). Erişim Tarihi: 01.06.2021

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics