DİRENİŞ EDEBİYATININ TARİHSEL SÜRECİ

Author :  

Year-Number: 2019-21
Language : null
Konu :
Number of pages: 1107-1116
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Direniş bilinci insan zihninde iki şekilde canlanır. İlki özgürlük adına olan direniştir. Bu bir kaçış, bir hicret olabildiği gibi zorlukların kaynağıyla ve onlara sebep olanlarla mücadele şeklinde ortaya çıkabilir. Bu mücadele saldırı, isyan ve yakıp-yıkmak şeklinde de olabilir. İkincisiyse düşmanlık adına yapılan direniştir. Bu psikolojik veya kişisel istekler adına olabildiği gibi, ideolojik veya akîdevi amaçlar doğrultusunda da olabilir. Direniş aslında düşmanın yaptığı zulümler ve aşağılamalar karşısında düşülen kötü durumdan kurtulmak için verilen bir tepkidir. Direniş bu yönüyle özgürlük ile düşmanlık arasında bir konuma sahiptir. Bu sebeple direniş insanlık için tarihin her döneminde karşılaşılan zorluklara verilen tepkiler şeklinde farklı isimlerle ortaya çıkmıştır.

Keywords

Abstract

Awareness of resistance revives in human mind in two ways. The first one is resistance for freedom. This could be an escape or migrate also this could reveal struggling with difficulties and the shape of fight with their causes. This could be in the form of assault, riot, or destruction. The second one is resistance for hostility. It may be behalf of psychological and personal requests or for the purposes of Religious and ideological beliefs. Essentially, the resistance is a behavior which shown in the face of persecution and insult of enemy. This aspect of resistance is between hostility and freedom. For this reason, it has emerged by taking different names in every Era end period.

Keywords


  • Abdi Ali Muhennâ (Nşr.) , Dîvânu Hassân bin Sâbit el-Ensâri, Dâr’u’l-Kütüb el-İlmiyye, Beyrut 1994, 20.

  • Abdullah Müslim İbn Kuteybe, eş-Şi‘r ve’ş-Şu‘arâ’ I-II (thk. Ahmet Muhammet Şakir), Dâr’u’l- Me‘ârif, Kahire 1986, I, 305

  • Abdurrahman Özdemir, “Peygamber Şairi Hassân Bin Sâbit ve Divânı”, İstem, 4, 2004, 201-21863 Semih el-Kâsım, Divan-u Semih el-Kâsım, 447; Gassan Kenefânî, Edeb el-Mukâveme fi Filistin el-Muhtelle 1948-1966, 148.Ahmet el-İskenderî vd. , el-Mufassal fi Târihi’l-Edebi’l-Arabî, Dâr İhyau’l-Ulûm, Beyrut 2004, 416 Ahmet Hasan ez-Zeyyâd, Târîhü’l-Edebi’l-Arabî, Kahire, ts. , 415

  • Ahmet Muhammed Fettûh, er-Remz ve’r-Remziyye fi’ş-Şi‘r el-Muâsır, Dâru’l-Meârif, Kahire 1967, 4-5; Mehmet Yalar, Modern Arap Şiiri, Kavram-Kaynak-Yapı, Bursa 2003, 30-41.

  • Alastair Crooke, Direniş: İslamcı Devrimin Özü, İyi Düşün Yayınları, İstanbul 2014, 36.

  • Celalettin es-Suyûtî, el-Câmi’u’s-Sâğîr I-VI (Feyz’u’l-Kadîr), Beyrut 1972, nr. 6107, IV, 511. CNN, World Shock Over U.S. Attacks, (Erişim: 28 Aralık 2018),

  • Çev. Abdü’l-Vahid el-Lü’lüe), Beyrut 2007, 71.

  • Ebu’l-Kasım Ali bin Asâkir, Târih Medine Dimaşk, el-Mecma’u’l-İlmi’l-Arabî, Şam 1951, 30. el-Atâvî Mes’ad bin el-‘İd, el-Edebü’l-Arabiyyü’l-Hadîs, Tebük 2009, 17

  • el-Ceyyûsî Selma el-Hadrâ, el-itticâhât ve’l-Harakât fi’ş-Şi‘ri’l-Arabîyyi’l-Hadîs, (Arapçaya Çev. Abdü’l-Vahid el-Lü’lüe), Beyrut 2007, 101-103.

  • Eyüp Akşit, Mahmut Derviş Şiirlerinde Dini Semboller (Yayımlanmamış Doktora Tezi), S.B.E. , İzmir 2016, 21.

  • Faruk Çiftçi, “Hassân Bin Sâbit’in Hz. Peygamber İçin Söylediği Mersiyeler”, KSÜ. İlahiyat Fakültesi Dergisi, 4, 2004, 79-95.

  • Francesco Gabrieli, Arap Historians of The Crusades, Berkeley University of California 1967, 12

  • Gassan Kenefânî, el-Edeb’u’l-Filistînî el-Mukâvim Tahte’l-İhtilâl 1948-1968, Müessesetü’d- Dirâsât’ü’l-Filistiniyye, Beyrut 1968, 55.

  • Guy le Strange, Palestine Under The Moslems, Hayyat, Beyrut 1965, (Introduction). Halim Öznurhan, “Tasrî”, DİA, Ankara 2011, XL, 131.

  • Hamilton A. R. Gibb, Arabic Literature, Oxford Clerandon 1963, 128. Hanna El-Fehûri, Târîhü’l-Edebi’l-Arabî, Lübnan 1987, 898

  • İbn Reşik el-Keyrevânî, el-Umde fi Mehâsini’ş-Şi‘r ve Âdâbih ve Nakdih I-II (thk. Muhammet Muhyiddin Abdülhamid), Beyrut 1981, I, 135.

  • İbrahim Yılmaz ve Ruhattin Yazoğlu “XII Asır Arap Şiirinde Haçlı Seferlerine Karşı Cihad”, İlim ve Sanat, 43, İstanbul 1997, 76.

  • İbrahim Yılmaz, “İslâmı Kabulde Şiirin Etkisine Dair Bir Örnek”, EKEV Akademi Dergisi, 1(1), Erzurum 1997, 220.

  • İbrahim Yılmaz, “Recez Bahrinin Arûz Şekilleri”, Ç. Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, 4(2), 2004, 130.İbrahim Yılmaz, Panayırlar ve Arap Dili Edebiyatının Gelişmesinde Oynadığı Rol (YayımlanmamışDoktora Tezi), B.E. , Erzurum 1997, 10; Abdülaziz Salim, Tarîhu’l-Arap fi Asr el-Cahîliyye, Dâru’n-Nehza el-Arabiyye, Beyrut 1971, 418.

  • İgnaz Goldziher, (Çev. Azmi Yüksel, Rahmi Er), Klasik Arap Literatürü, Vadi Yayınları, Ankara 2016, 33

  • İsmail Durmuş, “Tef‘ile”, DİA, Ankara 2011, XL, 273.

  • İzzüddin bin el-Esir, el-Kamil fi’t-Târih I-XI, Daru’s-Sadr, Buyrut 1966, X/284.

  • John Bowker, “Jihad”, Concise Dictionary of World Religions, Oxford University Press, New York 2000, 288

  • Latif Mahmud Muhammed, “Mesîratü’ş-Şi‘ri’l-Arabiyyi’l-Hadîs fi Zav’i Nesîcihî ve Nakdihî”, Mecelletü Câ’miati’l-Enbâr lil-Lüğati ve’l-Âdâb, 2 (2010), 59

  • Muhammed Firuzabâdi (Mütercim Âsım Efendi), Kamûs’u’l-Muhîd I-VI, İstanbul 2013, II, 1397. Muhammed I. Nasır, İbn San’a el-Mülk, Daru’l-Kütübi’l-Arabî, Kahire 1967, 143.

  • Nihat M. Çetin, Eski Arap Şiiri, Kapı Yayınları, İstanbul 2011, 50

  • Nurettin Ceviz, Yedi Askı, Ankara Okulu, Ankara 2013, 162.

  • Ömer Paşa, el-Edeb fi Bilâdi’ş-Şam, el-Mektebetü’l-Abbasiyye, Şam 1972, 556

  • Rahmi Er, Çağdaş Arap Edebiyatı Seçkisi, Vadi Yayınları, Ankara 2012, 12

  • Saffet Köse, “Cihat Kavramı Şiddete Referans Olabilir mi?”, N. Gökkır (Haz.), Din ve DünyaBarışı Uluslar Arası Sempozyum: 26-28 Nisan 2007-İstanbul: Tebliğler (ss. 168-202), İstanbul Salih et-Tuma, “Selahaddin el-Eyyübi fi’ş-Şi‘r el Arabi”, el-Ebed, XI, 1970, 18-19.

  • Salih et-Tuma, “The Treatment of The Palestinian Conflict in Modern Arabic Literature”, Middle East Forum, XLVIII, 1972, 7.

  • Semih el-Kâsım, Divan-u Semih el-Kâsım, 447; Gassan Kenefânî, Edeb el-Mukâveme fi Filistin el- Muhtelle 1948-1966, 148.

  • Seyyid Kutub (çev. Ahmet Pakalın), İslam Toplumuna Doğru, Hikmet Neşriyat, İstanbul 2007, 14. Tevfik Rüştü Topuzoğlu, “Kâmil”, DİA, XXIV, 280.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics