Antropomorfik Bir Karakter Üzerinden Antropomorfizm Ve Karakter Tasarım Eğitimi

Author :  

Year-Number: 2022-55
Language : null
Konu :
Number of pages: 231-245
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Hayvanlara, nesnelere, doğa olaylarına, insan olmayan canlı ya da cansız varlıklara insani niteliklerin atfedilmesi anlamını karşılayan Antropomorfizm, çeşitli alanlar tarafından sıklıkla konu edinilen bir kavram olmuştur. Özellikle bu alanlar içerisinde yer alan günümüz televizyon dünyasına ait karakter evreninin büyük çoğunluğunu antropomorfik karakterler oluşturmaktadır. Bu karakter tasarımlarının antropomorfizm bağlamında açıklanması çalışmanın temel amacını ortaya koymaktadır. Karakter tasarımları, çeşitli mesajlar ve derin anlamların yansıtılması bağlamında çok boyutlu bir yapıya sahiptir. Karakterlerin ulaşmış olduğu izleyici kitlesi, özellikle çocuklar, özdeşim kurmuş olduğu bu tasarımları kimlik sahibi bireyler olarak görebilmektedir. Korkunç, sevimli ya da komik mizaca sahip insan dışındaki bu karakterlerin, insani özelliklere sahip olmasıyla verilmek istenilen mesajın alıcıya ulaşması da kolaylaşmaktadır. Bu bağlamda antropomorfik özelliklere sahip karakterlerin sık tercih edilmesindeki neden de anlaşılabilmektedir. Antropomorfizm, farklı alanlar ve görüşler içerisinde konu edinilen bir kavram olsa da bu araştırmada sınırlılık, karakter tasarım eğitimi evreninde çizilmiştir. Araştırmaya dair kuramsal çerçevenin oluşturulmasında kaynak tarama modeli kullanılmış olup amaca yönelik çizgi karakter tasarımı uygulaması ile antropomorfizm ve karakter tasarımları arasındaki ilişki açıklanmaya çalışılmıştır.

Keywords

Abstract

Anthropomorphism, which means attributing human qualities to animals, objects, natural events, non-human living or non-living beings, has been a concept that is frequently discussed by various fields. In particular, the majority of the character universe of today's television world, which is located in these areas, consists of anthropomorphic characters. The explanation of these character designs in the context of anthropomorphism reveals the main purpose of the study. Character designs have a multidimensional structure in the context of reflecting various messages and deep meanings. The audience reached by the characters, especially children, can see these designs with which they identify as individuals with an identity. The fact that these non-human characters, who have a scary, cute or funny temperament, have human characteristics, make it easier for the message to be delivered to the recipient. In this context, the reason why characters with anthropomorphic features are frequently preferred can be understood. Although anthropomorphism is a concept that is discussed in different fields and views, the limitation of this research is drawn in the universe of character design education. In the creation of the theoretical framework for the research, the literature review model was used, and the relationship between the purposeful cartoon character design application and anthropomorphism and character designs was tried to be explained.

Keywords


  • Artut, K. (2013). Sanat Eğitimi. Ankara: Anı Yayıncılık.

  • Artut, K. (2013). Sanat Eğitimi. Ankara: Anı Yayıncılık.

  • Barış, G. (2020 Aralık 1). Antropomorfizm: Kişileştirme Eğilimi. Medium.https://medium.com/@GulfidanBaris/https-medium-com-gulfidanbaris,antropomorfizm-kisilestirme-egilimi- c1af1732678

  • Bigalı, Ş. (1984). Resim Sanatı. Ankara: Şafak Matbaası.

  • Cevizci, A. (1999). Paradigma Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Engin Yayıncılık.

  • Dakak, S. (2020, 11 08). Psikoloji ve Toplum. Psikoloji ve Toplum Web Sitesi: http://psikolojivetoplum.todap.org/2019/03/derkenar2-kelime-kitap-kisi.html adresinden alındı.

  • Delikan, B., & Şener, G. (2020). Marka Maskotlarında Antropomorfizm Kullanımına YönelikGöstergebilimsel Bir Analiz: Arçelik Markası Robot Çelik Vakası. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1839.

  • DiSalvo, C., Gemperle, F. ve Forlizzi, J. (2005). Imitatingthehuman form: Fourkinds of anthropomorphic form. Erişim: http://www.cs.cmu.edu/~kiesler/anthropomorphism org/pdf/Imitating.pdf.

  • Eczacıbaşı. (2008). Sanat Ansiklopedisi. İstanbul: Yem Yayını.

  • Hiçyılmaz, G., & Uz, N. (2020). Claes Oldenbur'un Heykelleri ve Yumuşaklık Kavramı Bağlamında İzleyiciile İlişkisi. 2017 (s. 368-371). Eskişehir: Bilimsel ve Mesleki Çalışmalar Sempozyumu Tam Metin BildiriKitabı. İnternet: Character Design: Tips On How To Design Characters. Web:https://www.designyourway.net/blog/graphic-design/character-design/ adresinden 30 Aralık 2020 tarihinde alınmıştır.

  • Kara C. (2019). Çocuk Kitapları İllüstrasyonlarında Karakter Tasarım Yöntemlerinin Sınıflandırılması. International Social Sciences Studies Journal. 5 (30), 10.26449.

  • Medin, B. (2017). İnsanbiçimci Kahramanların Dünyasında Sinema Okuryazarı Olmak,

  • Özden, Z, & Ülgen, Ç. (2015). Canlandırma Filmi Yapım Sürecinde Karakter Tasarım Aşaması 7 (14), 23-38. DOI: 10.17484/yedi.27611

  • Yeşilot, Ş. (2013). Karakter Olgusu ve Türk Çizgi Karakterlerin Evrenselleşme Sorunu (Doktora Tezi). Eskişehir.

  • Yıldırım Artaç, B. & Ağaç, S. (2016). Yapısal Çözümleme Yöntemiyle Animasyon Karakter Analizi veKostüm Tasarımı . Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD) , 2 (2) , 295-310 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/intjcss/issue/30959/336539

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics