TÜKETİCİLERİN ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK TEKNOLOJİLERİNİ KULLANMA NİYETİ ÜZERİNDE TEKNOLOJİK HAZIR BULUNUŞLULUĞUN ROLÜ

Author :  

Year-Number: 2020-37
Language : null
Konu :
Number of pages: 2046-2060
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Artırılmış gerçeklik teknolojisi, pazarlama alanında gün geçtikçe daha çok kullanılmaya başlanan ve birçok işletme tarafından etkileşimli pazarlama olarak bilindiği için tercih edilen önemli teknolojilerden biridir. Artırılmış gerçeklik sanal gerçekliğin bir türüdür. Fakat sanal gerçeklikten farklı olarak artırılmış gerçeklikte, gerçek dünya görüntüsü üzerine dijital bilgi ve multimedya unsurları katılarak, kullanıcılara zenginleştirilmiş bir içerik sunulmaktadır. Bu sayede tüketicilere etkileyici bir deneyim yaşatılmaktadır. Artırılmış gerçeklik teknolojilerinin geliştirilmesinin yanı sıra tüketicilerin bu teknolojiyi benimseyip benimsemeyeceği de konusu oldukça önemlidir. Bu noktada tüketicilerin teknolojik hazır bulunuşluluk düzeyinin ortaya konması gerekir. Bu çalışmanın amacı, tüketicilerin artırılmış gerçeklik teknolojilerini kullanma niyeti üzerinde teknolojik hazır bulunuşluluk faktörlerinin etkisini ortaya koymaktır. Araştırma verileri Bursa'daki devlet ve özel üniversitelerde lisansüstü düzeyde öğrenim gören öğrencilerden yüz yüze anket yöntemiyle toplanmıştır. Verilerin analizinde IBM SPSS 23 ve AMOS 23 paket programları kullanılmıştır. Araştırma modelinde yer alan ilişkilerin test edilmesi için kovaryans bazlı yapısal eşitlik modellemesi analizi gerçekleştirilmiştir. Yapılan analiz sonucunda iyimserlik boyutunun tüketicilerin artırılmış gerçeklik teknolojilerini kullanma niyeti üzerinde anlamlı ve pozitif bir etkiye sahip olduğu bulunmuştur. Yenilikçilik boyutunun ise tüketicilerin artırılmış gerçeklik teknolojilerini kullanma niyeti üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olmadığı bulunmuştur. Analiz sonuçları, artırılmış gerçeklik teknolojilerini pazarlama uygulamalarında kullanmayı planlayan işletmelerin öncelikle hedef pazarlarını bu teknolojiye hazırlama yönünde çaba göstermesi gerektiğini ortaya koymaktadır.

Keywords

Abstract

Augmented reality technology is one of the important technologies that are being used more and more in the field of marketing and preferred by many businesses as it is known as interactive marketing. Augmented reality is a type of virtual reality. However, unlike virtual reality, in augmented reality, an enriched content is presented to the users by adding digital information and multimedia elements on the real-world image. In this way, an impressive experience is provided to consumers. In addition to the development of augmented reality technologies, it is also vital whether consumers will adopt this technology. At this point, the technology readiness level of the consumers should be revealed. The aim of this study is to reveal the effect of technology readiness factors on consumers' intention to use augmented reality technologies. The research data were collected by face-to-face questionnaire method from graduate students at state and private universities in Bursa. IBM SPSS 23 and AMOS 23 package programs were used to analyze the data. In order to test the relationships in the research model, covariance-based structural equation modelling analysis was performed. As a result of the analysis, it was found that the optimism dimension had a significant and positive effect on consumers' intention to use augmented reality technologies. It was found that the innovation dimension did not have a significant effect on consumers' intention to use augmented reality technologies. The results of the analysis reveal that businesses planning to use augmented reality technologies in their marketing applications should make an effort to prepare their target markets for this technology.

Keywords


  • Altunkaya , Z. & Pehlivanlı B. (2013, Mayıs), Artırılmış gerçeklik (AG) destekli afet karar destek

  • Altunkaya , Z. & Pehlivanlı B. (2013, Mayıs), Artırılmış gerçeklik (AG) destekli afet karar destekve mobil belediyecilik, TMMOB Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası 14. Türkiye Harita Bilimsel ve Teknik Kurultayı, Ankara.

  • Azuma, R. T. (1997). A survey of augmented reality. Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 6(4), 355-385.

  • Baumgartner, H. & Homburg, C. (1996). Applications of structural equation modeling in marketingand consumer research: A review. International Journal of Research in Marketing, 13(2), 139-161.

  • Bilici, F. & Özdemir, E. (2019). Tüketicilerin Artırılmış Gerçeklik Teknolojilerini KullanmayaYönelik Tutum ve Niyeti Üzerine Bir Araştırma, Business & Management Studies: An International Journal, 7(5), 2011-2033.

  • Bilici, F. (2015). Pazarlamada artırılmış gerçeklik ve karekod teknolojileri: Tüketicilerin artırılmışgerçeklik teknoloji algılamaları üzerine bir alan araştırması (Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi, SBE, İşletme ABD).

  • Bimber, O. & Raskar, R. (2005). Spatial augmented reality: merging real and virtual worlds. CRC press.

  • Bozyer, Z. (2015). Augmented reality in sports: Today and tomorrow. International Journal of Sport Culture and Science, 3(Special Issue 4), 314-325.

  • Caudell, T. P. & Mizell, D. W. (1992). Augmented reality: an application of heads-up displaytechnology to manual manufacturing processes. in System Sciences, 1992. Proceedings of the Twenty-Fifth Hawaii International Conference, Vol. 2, pp. 659-669

  • Chandra, S., & Kumar, K. N. (2018). Exploring Factors Influencing Organizational Adoption ofAugmented Reality in E-Commerce: Empirical Analysis Using Technology-Organization- Environment Model. Journal of Electronic Commerce Research, 19(3), 237-265.

  • Cheng, K. H. & Tsai, C. C. (2013). Affordances of augmented reality in science learning: suggestions for future research. Journal of Science Education and Technology, 22(4), 449-462.

  • Chung, N., Han, H. & Joun, Y. (2015). Tourists’ intention to visit a destination: the role ofaugmented reality (AR) application for a heritage site. Computers in Human Behavior, 50, 588-599.Çetinkaya, H. H., & Akçay, M. (2013). Eğitim ortamlarında arttırılmış gerçeklik uygulamaları. Akademik Bilişim Kongresi, Antalya, 11(2015), 983-987

  • Delello, J. A. (2014). Insights from pre-service teachers using science-based augmented reality. Journal of Computers in Education, 1(4), 295–311.

  • Dunleavy, M., Dede, C., & Mitchell, R. (2009). Affordances and limitations of immersiveparticipatory augmented reality simulations for teaching and learning. Journal of Science Education and Technology, 18(1), 7-22.

  • Elliott, K. M., Hall, M. C. & Meng, J. (2008). Student Technology Readiness and İts İmpact On Cultural Competency. College Teaching Methods & Styles Journal, 4(6), 11-21.

  • Erdemir, A. S. (2017). Pazarlama yönelimli halkla ilişkilerde arttırılmış gerçeklik çözümleri:Pokemon go üzerinden bir değerlendirme. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(31), 61-79.

  • Finkelstein, N. D., Perkins, K. K., Adams, W., Kohl, P. & Podolefsky, N. (2005, September). Cancomputer simulations replace real equipment in undergraduate laboratories?. in AIP Conference Proceedings, 790(1), 101-104.

  • Fiorentino, M., de Amicis, R., Monno, G. & Stork, A. (2002, October). Spacedesign: A mixedreality workspace for aesthetic industrial design. In Proceedings. International Symposium on Mixed and Augmented Reality (pp. 86-318).

  • Höllerer, T. & Feiner, S. (2004). Mobile augmented reality. telegeoinformatics: locationbased computing and services. Taylor and Francis Books Ltd., London, UK, 21.

  • Iacobucci, D. (2010). Structural equations modeling: Fit indices, sample size, and advanced topics. Journal of Consumer Psychology, 20(1), 90-98.

  • İçten, T. & Bal G., (2017). Artırılmış gerçeklik üzerine son gelişmelerin ve uygulamalarınincelenmesi. Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi Part C: Tasarım ve Teknoloji, 5(2), 111-136.

  • İslamoğlu A.H. & Alnıaçık Ü., (2014) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (SPSS Uygulamalı), 4.b, Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş., İstanbul.

  • Jain, P. (2013). Technology Readiness Index: Measuring Indian Railway Employees Readiness to Embrace Online Technology, Journal of Marketing & Communication, 9(1), 52-56.

  • Johnson, L. & Witchey, H. (2011) The NMC Horizon Report: 2011 Museum Edition. The New Media Consortium. Austin, Texas.

  • Johnson, L., Witchey, H., Smith, R., Levine, A. & Haywood, K. (2010). The Horizon Report: 2010Museum Edition. New Media Consortium. 6101 West Courtyard Drive Building One Suite 100, Austin, TX 78730.

  • Kalaycı, Ş., Albayrak, A. S., Eroğlu, A., Küçüksille, E., Ak, B., Karaltı, M. & Antalyalı, Ö. L.(2005). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Asil Yayın Dağ. Ltd. Şti., Ankara.

  • Kaya, M. F. (2013). Sürdürülebilir kalkınmaya yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Marmara Coğrafya Dergisi, Sayı: 28, Temmuz, 175-193

  • Kipper, G. & Rampolla, J. (2012). Augmented Reality: An Emerging Technologies Guide to AR. Elsevier.

  • Kuo, K.-M., Liu, C.-F. & Ma, C.-C. , (2013). An Investigation of the Effect of Nurses' TechnologyReadiness on the Acceptance of Mobile Electronic Medical Record Systems, BMC Medical Informatics & Decision Making, 13(88), 1-14.

  • Lin, C. H., Shih, H. Y., & Sher, P. J. (2007). Integrating technology readiness into technology acceptance: The TRAM model. Psychology & Marketing, 24(7), 641-657.

  • Lorenz, L., Kerschbaum, P., & Schumann, J. (2014, September). Designing take over scenarios forautomated driving: How does augmented reality support the driver to get back into the loop?.In Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society Annual Meeting (Vol. 58, No. 1, pp. 1681-1685). Sage CA: Los Angeles, CA: SAGE Publications.

  • Lu, J., Yao, J. E., & Yu, C. S. (2005). Personal innovativeness, social influences and adoption ofwireless Internet services via mobile technology. The Journal of Strategic Information Systems, 14(3), 245-268.

  • Majoros, A., & Neumann, U. (2001, January). Support of crew problem-solving and performance with augmented reality. In Bioastronautics Investigators' Workshop.

  • Moeslund, T. B., Stoerring, M., Broll, W., Aish, F. & Liu, Y. (2003). The ARTHUR system: An augmented round table. Computer, 1(1), 277-282.

  • Özdemir, E. (2016). Teknolojik Ürün Ve Hizmet Pazarlaması, Ekin Yayınevi, 2. Baskı, Bursa

  • Parasuraman, A. (2000). Technology Readiness Index (TRI) a multiple-item scale to measure readiness to embrace new technologies. Journal of Service Research, 2(4), 307-320.

  • Rese, A., Schreiber, S. & Baier, D. (2014). Technology acceptance modeling of augmented realityat the point of sale: can surveys be replaced by an analysis of online reviews?. Journal of Retailing and Consumer Services, 21(5), 869-876.

  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structuralequation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.

  • Schrier, K. (2006, July). Using augmented reality games to teach 21st century skills. In ACM SIGGRAPH 2006 Educators Program (p. 15). ACM.

  • Tülü, M., & Yılmaz, M. (2012). iPhone ile Arttırılmış Gerçeklik Uygulamalarının Eğitim Alanında Kullanılması. Akademik Bilişim Konferansı, 183-186.

  • Vallino, J.R. (1998). Interactive augmented reality (Doctoral Dissertation, University of Rochester).Victorino, L., Karniouchina, E., & Verma, R. (2009). Exploring the use of the abbreviatedtechnology readiness index for hotel customer segmentation. Cornell Hospitality Quarterly, 50(3), 342-359.

  • Walczuch, R., Lemmink, J., & Streukens, S. (2007). The effect of service employees’ technology readiness on technology acceptance. Information & Management, 44(2), 206-215.

  • Weston, R., & Gore Jr, P. A. (2006). A brief guide to structural equation modeling. The Counseling Psychologist, 34(5), 719-751.

  • Yuen, S. C. Y., Yaoyuneyong, G. & Johnson, E. (2011). Augmented reality: an overview and fivedirections for AR in education, Journal of Educational Technology Development and Exchange (JETDE), 4(1), 11.

  • Zachary, W., Ryder, J., Hicinbothom, J., & Bracken, K. (1997, October). The use of executablecognitive models in simulation-based intelligent embedded training. In Proceedings of the HumanFactors and Ergonomics Society Annual Meeting (Vol. 41, No. 2, pp. 1118-1122). Sage CA: Los Angeles, CA: SAGE Publications.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics