RİSK SERMAYESİNİN TEORİK TEMELLERİ VE UYGULAMA YÖNTEMLERİ

Author :  

Year-Number: 2020-35
Language : null
Konu :
Number of pages: 1546-1561
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Risk Sermayesi ya da İslam Ekonomisinde mudarebe, faizli yönteme alternatif bir finansman yöntemi olarak gelişti. Yöntemin tarihsel arka planında oldukça geniş bir çalışma alanı bulan araştırmacılar katında modelin İslami kaynaklı olduğunda uzlaşılmıştır. Ticaretiyle, sanatıyla, kurum ve kurallarıyla yaşanmış olan bir medeniyetin ürettiği bu yöntem, Batı’ya 10. Yüzyıldan itibaren yansımıştır. Çalışmadan anlaşılacağı gibi İslam Fıkhının çatısında olmuş ve olması muhtemel sorunlara çözümler önerilmiştir. Mudarebe, günümüzde inovasyon ve AR-GE ile iş dünyasına yeni ufuklar açma potansiyeline sahiptir. Mudarebe; bir tarafta sermaye sahibi yatırımcı diğer tarafta da girişimci olmak üzere, bir ya da birkaç alanda faaliyet göstererek kar sağlama amacıyla akde dayalı birlikteliktir. Elde edilecek kȃr ise, katılımcılarca belirtilen oranlarda paylaşılacaktır. Herhangi bir risk ortamında amaç gerçekleşmeyince akit bozulur ve girişimci yaptığı çalışmadan dolayı kullanım bedelini alır. Bu çalışma betimleyici analiz yöntemiyle, Mudarebe adı altında faizsiz bir finans yönteminin olduğunu ifade etmek ve günümüzde de aktüel olarak uygulanan bir finansman tekniğini tanıtmak amaçlanmıştır.

Keywords

Abstract

Venture in venture capital or Islamic economy developed as an alternative method of financing to interest rate method. The researchers, who found a very wide field of study in the historical background of the method, agreed that the model was of Islamic origin. This method, produced by a civilization that has been experienced with its trade, art, institutions and rules, has been reflected to the West since the 10th century. As it can be understood from the study, Islamic Fiqh has been on the roof and solutions have been proposed for possible problems. Mudarebe has the potential to open new horizons to the business world through innovation and R & D. In this study, it is aimed to express that there is an interest-free finance method under the name of Mudarebe with the descriptive analysis method and to introduce a financing technique which is currently practiced today.

Keywords


  • Akgündüz, A. (2013), Karşılaştırmalı Mecelle-i Ahkam-ı Adliye (1. b.). İstanbul, Osmanlı Araştırmaları Vakfı.

  • 18 İbda’: Bir kimsenin karı tamamen kendisine ait olmak şartıyla başka bir kimseye işletmesi için sermaye vermesidir (Mecelle Maddesi:1059).Ante, S. E. (2008), ”Creative Capital”, Harvard Business Review Press.

  • Cameron, A. (1985), Procopius and The Sixth Century. New York: Routledge.

  • Ceziri, A. (1993), Dört Mezhebe Göre İslam Fıkhı, C. IV, (M. Keskin, Çev.) İstanbul: Çağrı Yayınları.

  • Çağatay, N. (1957), İslamdan Önce Arap Tarihi ve Cahiliye Çağı, Ankara: Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları.

  • Çiller, T. ve Çizakça, M. (1989), Türk Finans Kesiminde Sorunlar ve Reform Önerileri, İstanbul: İSO.

  • Çizakça, M. (2011), Islamic Capitslism and Finance, Massachusetts: Edward Elgar Publishing.Inc.

  • DÖNDÜREN, H. (2008),”Osmanlı Tarihinde Bazı Faizsiz Kredi Uygulamaları ve Modern Türkiye'de Faizsiz Bankacılık Tecrübesi”, İlahiyat Fakültesi Dergisi, C. XVII, s:1-24.

  • Ebu Yusuf, Y. b. (1973), Kitabü'l Harac, Beyrut, Darü'l Ma'rife, Lübnan.

  • El Baci, Ebu’l Velid. (1959), El- Münteka, C.V. Kahire.

  • El-Heysemi, N. (1987), Mecma'u'z Zevaid ve Menba'ul Fevaid, Beyrut.

  • El-Mevsili, A. b. (1991), El-İhtiyar Li Ta'li-i'l Muhtar, C.III,. Istanbul: Çağrı Yayınları. Es-Serahsi, E. (1993), El-Mebsut, C.XXII, Beyrut, Daru'l Marife.

  • Ez Zebidi, E. (1978), El Cevheretü'n Neyyire C. I, Istanbul: Fazilet Neşriyat.

  • Ez-Zeylai, E. (1950), Nasbu'r Raye Li Tahrici Ehadisi'l Hidaye, (113 b.) C.IV, Kahire.Goitein, S. D. (1966), Studies in Islamic History and Institutions. Leiden: E.J.Brill. Halebi, İ. (1965), Mülteka. İstanbul: Salah Bilici Kitabevi.

  • Harris, R. (2009), “The History of Team Production Theory”. Seattle University Law Review, C.XXXVIII, s: 539.

  • İbn’i Abidin, İ. (1994), Reddü’l Muhtar Ala’ddürr’ül Muhtar, Beyrut, Lübnan, C.XII, s:406, Darü’l Kütübü’l İlmiye

  • İbn’i Hacer , El Askalani, (2003), Fethu'l Bari.

  • İbnü’l Hümam, K. b. (2009), Fethü'l Kadir, C.VII, Beyrut: Daru'l Kütübü'l İlmiye. Kasani. (1910), Bedai'u's Sana'i Fi Tertib'ş-Şerai, C. VI, Kahire.

  • Lopez, R. S., & Raymond, I. W. (2001), Medieval Trade in the Mediterranean World. New york: Columbia University Press.

  • Malik, b. E. (2005), Muvatta (C. I). (R. Y. Leysi, Dü.) Beyrut: Beytu'l -Efkari'd Devliyye.

  • Molla Hüsrev, İ.-i. F. (1999), Dürerü'l Hukkam Fi Şerhi Gureri'l Hükkam. İstanbul: Fazilet Neşriyat.

  • Özel, Mustafa, (2009), “İslami Ekonomi'nin İncelikleri, Anlayış”, Siyaset, Ekonomi,Toplum Dergisi, C.LXXIV, s:17.

  • Postan, M.M. (1973), Medieval Trade and Finance (2. b.). Cambridge: Cambridge University Press.Udovitch, Abraham. L. (1962, April).” At the Origins of the Western Commenda: Islam, Israel,Byzantium?” The University of Chicago Press on behalf of the Medieval Academy of America, C. XXXVII, S. 2, s: 193-207.

  • Udovitch, Abraham. L. (1970), Partnership and Profit in Medieval Islam. Princeton: Princeton University Press.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics